I. TEMAT PRZEWODNI: „Nasze emocje i uczucia”
Cel ogólny:
- Uświadomienie dziecku wartości wynikających ze zrozumienia i poznania własnych emocji;
- Kształtowanie odporności emocjonalnej i umiejętności radzenia w trudnych i nowych sytuacjach.
Cele szczegółowe:
- rozpoznawanie i nazywanie emocji własnych i cudzych;
- rozwijanie umiejętności kontrolowania własnych emocji i zachowania;
- rozwijanie umiejętności opanowania emocji negatywnych;
- poznanie pozytywnych wartości;
- opisywanie i wyrażanie własnych stanów emocjonalnych poprzez różnorodne formy ekspresji słownej i niesłownej;
- rozwijanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne innych (empatia);
- rozwijanie umiejętności zachowania asertywnego;
- rozwijanie inteligencji moralnej i kształtowanie umiejętności rozróżniania dobra od zła;
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uwagi |
1. Tworzenie warunków do systematycznej realizacji podstawy programowej; |
1. Wybór programu nauczania, opracowanie sposobu pisania planów pracy nauczyciela oraz dokonywania wpisów do dziennika zajęć; 2. Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej; 3. Miesięczne planowanie pracy w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego zgodny z podstawą programową; 4. Dostosowanie form i metod do potrzeb dzieci z uwzględnieniem preferencji uczenia się, stosowanie różnych form i metod aktywizujących wychowanków; 5. Doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez dzielenie się wiedzą i doświadczeniem; |
R. Jedynak I. Budyta
Wszyscy nauczyciele
|
Wrzesień
Cały rok
|
|
2. Doskonalenie systemu wychowania przedszkolnego i kształtowanie rozwoju emocjonalnego dzieci poprzez realizację hasła „Nasze emocje i uczucia”; |
1. Zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy zachowania i postępowania, zapoznanie rodziców z przyjętymi zasadami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych (ustalenie form nagradzania, motywowania dzieci, ponoszenia konsekwencji; 2. „Dziecko w świecie emocji” - kształtowanie inteligencji emocjonalnej, częste rozmowy nt dziecięcych odczuć i emocji, kształtowanie empatii; 3. Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych emocji, kształcenie umiejętności odreagowywania napięć, kształtowanie właściwej postawy wobec innych;
4. „Kącik naszych emocji” - gromadzenie przedmiotów do wyrażania swoich emocji; 5. „Bajka dobra na wszystko” – kształtowanie u dziecka umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji. Istota myślenia i działania empatycznego, określanie sytuacji będących źródłem radości, smutku, strachu i złości;
6. Zajęcia otwarte dla rodziców: złość, skąd się bierze, jak się przejawia, jak można sobie z nią poradzić; 7. „Proszę, dziękuję, przepraszam – ja tych słów nie żałuję”- kształtowanie u dzieci norm i zachowań prospołecznych; 8. „Współczuję, więc pomagam” - zbiórka karmy, produktów dla zwierząt ze schroniska; 9. „Z uśmiechem Ci do twarzy” - konkurs przedszkolny: napisanie wraz z rodzicem bajeczki, wiersza, rymowanki, piosenki wywołującej uśmiech na twarzy; /elektroniczne przesyłanie prac/; 10. „Emocje w obiektywie” - fotograficzny konkurs przedszkolny dla dzieci i rodziców; /elektroniczne przesyłanie prac/ 11. Międzynarodowy projekt edukacyjny - „Emocja” - udział i realizacja 5 modułów; 12. Ogólnopolski projekt edukacyjny - „Kreatywność budzi w nas muzyka - Muzogramowa przygoda dla nauczyciela i dla smyka”; |
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
R. Grudzińska
A. Parol
R. Grudzińska
|
Wrzesień
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Listopad
Kwiecień
Cały rok
|
|
3. Zajęcia rozwijające zainteresowania dzieci, realizacja programu edukacyjnego i profilaktycznego; |
1. Zorganizowanie zajęć dodatkowych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci /np. kodowanie na dywanie, eksperymenty/; 2. Realizacja innowacji pedagogicznej „ Podróż z muzyką w świat emocji”; 3. Realizacja innowacji pedagogicznej opracowanej dla grupy 3-latków:
4. „Czyste powietrze wokół nas” – kształtowanie świadomej, asertywnej postawy wśród dzieci dotyczącej ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi; |
Wszyscy nauczyciele
R. Jedynak
R. Grudzińska |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
|
4. Rozwijanie kompetencji cyfrowych, bezpieczeństwa i odpowiedzialnego korzystania z zasobów internetu; |
1. „Bezpieczni w sieci" – uświadomienie zagrożeń płynących z korzystania z Internetu, komputera i telefonu; 2. „Dzieci w sieci” – rozwijanie kompetencji cyfrowych poprzez organizowanie informatycznych sytuacji dydaktycznych /np. korzystanie z tablicy interaktywnej/ z wykorzystaniem programów komputerowych/; |
M. Zawadka
Wszyscy nauczyciele |
Luty
Cały rok |
|
5. Dbałość o bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu i poza przedszkolem; |
1. Organizacja pobytu dziecka w przedszkolu zgodnie z zasadami zdrowia i higieny; 2. "Polubić przedszkole" –realizacja programu adaptacyjnego; 3. "Kodeks przedszkolaka" –zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy i zasady zachowania i postępowania; 4. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw w sali i w ogrodzie przedszkolnym; 5. Przekazanie dzieciom i rodzicom zasad reżimu sanitarnego zalecanego przez GIS, MEN; 6. Zamieszczenie informacji o zasadach przestrzegania reżimu sanitarnego; 7. Koordynowanie współpracy z nauczycielami i rodzicami (w przypadku zdalnego nauczania), ustalenie tygodniowego zakresu treści nauczania do realizowania w poszczególnych grupach; 8. Codzienna i systematyczna kontrola przestrzegania przez dzieci reżimu sanitarnego; |
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Dyrektor
|
Cały rok
Cały rok
|
II. INNE ZADANIA DO REALIZACJI
Zadania | Sposób realizacji | Odpowiedzialni | Termin realizacji | Uwagi |
1. Przygotowanie imprez okolicznościowych oraz wycieczek |
1. Organizacja uroczystości:
2. Organizacja dni nietypowych:
3. Łączenie się z niepełnosprawnością
|
R. Jedynak I. Budyta R. Grudzińska M. Zawadka A. Parol I. Budyta A. Kozikowska A. Parol M. Zawadka
R. Jedynak M. Zawadka A. Kozikowska I. Budyta A. Parol R. Grudzińska
R. Grudzińska /wychowawcy/ R. Grudzińska /wychowawcy/ |
22 wrzesień 22 październik 8 grudzień 17 grudzień 15 styczeń 21 styczeń 26 maj 1 czerwiec 22 czerwiec
2 październik 21 listopad 7 styczeń 17 luty 20 marzec 20 maj 21 marzec
2 kwietnia |
|
2. Udział w akcjach charytatywnych |
1. Zbiórka karmy, produktów dla zwierząt ze schroniska; 2. Zbiórka korków plastikowych w domu – wspieranie akcji charytatywnych we własnym zakresie; |
R. Grudzińska Wychowawcy |
listopad
|
|
3. Realizacja innowacji pedagogicznej; |
1. „Podróż z muzyką w świat emocji”;
2. „Pociąg z wierszykami”; 3. „Nasze hodowle i obserwacje przyrodnicze”; |
R. Jedynak
|
Cały rok |
|
4. Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym; |
1. Udział rodziców wraz z dziećmi w konkursach; 2. Przygotowanie strojów dla dzieci na uroczystości przedszkolne; 3. Pedagogizacja rodziców - Szkoła dla Rodziców – wspieranie rodziców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi (refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń); Artykuły:
4. Wysyłanie e-kartek na Święta Bożego Narodzenia i Wielkanoc do instytucji lokalnego środowiska; |
M. Zawadka
|
Wrzesień Październik Listopad Grudzień Styczeń Luty Listopad / Grudzień, Marzec / Kwiecień |
|
5. Współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno Epidemiologiczną w Garwolinie; |
1. Koronawirus – UNIKAJ: warunki w których COVID19 rozprzestrzenia się łatwiej, co powinniśmy robić? – informowanie i przypominanie dzieciom i rodzicom; 2. Alergia i nietolerancja pokarmowa – czy to jest to samo? - artykuł; 3. Czyste powietrze wokół nas – artykuł dla rodziców /realizacja programu profilaktycznego/; 4. Jak pomagać dbać o naszą ziemię? – zajęcia praktyczne; 5. Chroń się przed kleszczami wszystkimi sposobami - gazetka dla rodziców; 6. Światowy dzień mleka – artykuł; |
A. Kozikowska
I. Budyta R. Grudzińska A. Parol R. Jedynak M. Zawadka |
Wrzesień Październik Kwiecień Kwiecień Maj Czerwiec |
|
6. Poprawa i doskonalenie bazy lokalowej i wyposażenia; |
1. Zakupienie ramek na dyplomy, certyfikaty; 2. Zakupienie niszczarki, parownicy, osuszacza powietrza; 3. Doposażenie kuchni przedszkolnej; |
Dyrektor
|
Cały rok
|
|
7. Wzbogacanie przedszkola o nowe atrakcyjne pomoce dydaktyczne; |
1. Zakupienie ciekawych gier i układanek edukacyjnych; 2. Zakupienie pomocy dydaktycznych; |
Dyrektor |
Cały rok |
Ewaluacja planu:
Ewaluacji planu dokonuje się dwa razy w roku na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, w lutym i sierpniu.
Ewaluacja polegać będzie na dokonaniu analizy stopnia realizacji zamierzonych działań oraz przyniesionych efektów przez wszystkich nauczycieli.
Efektem końcowym będzie wyciągnięcie wniosków i zaplanowanie zadań na nowy rok szkolny.
Przewodnicząca zespołu do spraw ewaluacji planu pracy za rok szkolny 2020/21 jest Pani Renata Grudzińska.